Hielspoor: hielpijn bij staan en lopen
16 april 2022 

Hielspoor: hielpijn bij staan en lopen

Hielspoor heeft natuurlijk niet echt iets met je huid te maken. Maar, omdat ik er regelmatig vragen over krijg en er tijdens mijn verpleegkunde stage ook veel mee 'gewerkt' heb, wil ik er toch een blog aan wijden. Inclusief wat handige hielspoor tips!

Nieuwsgierig geworden? Lees dan hieronder verder!


Wat is hielspoor?

De naam zegt het eigenlijk al. Het gaat om klachten aan je hiel. En dan met name hielpijn. Die vooral optreedt als je stilt staat. Of als je loopt. Onder je voet loopt namelijk een pees vanaf je tenen tot je lies. Bij hielspoor is deze pees ontstoken. Precies onder je hiel. Zoals je op de foto hieronder kunt zien. En dat doet natuurlijk zeer.

wat is hielspoor

Hielspoor oorzaak

Maar wat is dan precies de oorzaak van hielspoor en dus hielpijn? De belangrijkste hielspoor oorzaak is: teveel spanning op de hiel, waardoor er een peesontsteking ontstaat. Eigenlijk gaat het dus om overbelasting van je hiel. Er staat teveel druk en spanning op je hiel dan zou moeten. En dit geeft pijnklachten.

Deze hielpijn kan door verschillende factoren veroorzaakt worden. Hieronder lees je welke factoren een mogelijke hielspoor oorzaak kunnen zijn:

Hielspoor oorzaak 1. Beweging

Overbelasting van je hiel kan onder andere ontstaan door teveel beweging. Denk bijvoorbeeld aan een intensieve sportsessie, een lange wandeling of een rondje hardlopen. Maar bijvoorbeeld ook als je een staand beroep hebt, waarbij je weinig tijd hebt om even te zitten of rust te houden. Denk bijvoorbeeld aan een horeca baan. Of een baan in de zorg.

Hielspoor oorzaak 2. Voetafwijkingen

Ook de vorm van je voeten kan hielspoor oorzaak zijn. Een ideale vorm van je voeten is als er in het midden van de onderkant van je voet een kleine holling zit. Als je voet namelijk te hol is, of juist te plat, kan dit zorgen voor extra druk en spanning op de hiel. En zo voor hielspoor en hielpijn.

hielspoor behandeling

Hielspoor oorzaak 3. Korte, stijve, kuitspieren

Je peesplaat, onder de voet, is verbonden met je kuitspieren. Als je kuitspieren te kort zijn, ontstaat er dus een soort constante spanning aan die peesplaat. En dit kan ook zorgen voor hielspoor. Als je last hebt van korte kuitspieren, dan merk je dit vooral aan beperkte beweeglijkheid van je voeten. Je kunt je voeten dan lastig omhoog en omlaag bewegen.

Hielspoor oorzaak 4. Verkeerde schoenen

Ook schoenen spelen een grote rol bij hielspoor. Een schoen met weinig steun, een slechte voetbedding, een stijve voetzool en/of slechte demping zorgt voor meer druk op de hiel. En zo voor een hoger risico op hielspoor.

Hielspoor oorzaak 5. Overgewicht

Hoe zwaarder je lichaamsgewicht is, hoe meer druk er op je hielen staat. En hoe groter de kans op hielspoor. Om deze reden komt hielspoor ook vaak tijdens de zwangerschap voor.

Hielspoor oorzaak 6. Dunner wordende hiel

Naarmate we ouder worden, wordt onze huid vaak dunner. Waaronder ook het vetweefsel onder je hiel. Hierdoor raken je hielen sneller overbelast en loop je een hoger risico op hielspoor.

hielspoor oefeningen

Hielspoor herkennen

Er zijn een aantal belangrijke symptomen, waaraan je hielspoor kunt herkennen. Met als belangrijke symptoom: pijn tijdens het lopen en (lang) staan. Wat weer verdwijnt als je gaat liggen of zitten. Dit komt, omdat er dan geen druk meer op de hiel staat. De pijn treedt met name op direct na het opstaan.

Eigenlijk zijn de eerste stappen van de dag dus het meest pijnlijk. Maar je kunt bijvoorbeeld ook pijn in je hiel krijgen als je na lang zitten weer op staat. Of als je met je blote voeten op een harde ondergrond loopt, waardoor alle druk op je hiel komt te staan.

Daarnaast komt hielspoor vooral voor bij mensen met een leeftijd tussen de veertig en zestig jaar. Dit komt met name, omdat de kwaliteit van het vetweefsel onder de hiel rond deze leeftijd afneemt. Waardoor de spanning op de hiel toeneemt. Bij kinderen zal je hielspoor vrijwel nooit tegenkomen.

Symptomen hielspoor

Hieronder heb ik nog even alle symptomen van hielspoor op een rijtje gezet:

  • Hielpijn
  • Pijn hiel bij lopen
  • Pijn hiel bij staan
  • Stijfheid van de hiel en voet
  • Pijn bij drukken op hiel
  • Pijn hiel tijdens autorijden
  • Beursgevoel onderkant voet

hielspoor oefeningen

Hielspoor behandeling

Hielspoor in de meeste gevallen vaak goed zelf verhelpen. Allereerst natuurlijk door uitlokkende factoren en hielspoor oorzaken zoveel mogelijk te voorkomen:

  • Neem voldoende rust
  • Draag schoenen met een goede voetbedding en demping
  • Ga af en toe tijdens je werk even zitten om de druk van je hielen af te halen
  • Ren of loop geen lange afstanden
  • Stop even met sporten (cardio) tot het hielspoor over is
  • Gebruik eventueel hielspoor zooltjes
  • Voer speciale hielspoor oefeningen uit

Hielspoor zooltjes

En hielspoor zooltjes? Heeft dat zin? Ja zeker! Hielspoor zooltjes zorgen er namelijk voor dat er minder spanning op je pees(plaat) komt te staan. Waardoor de pees minder belast wordt en zo sneller herstelt. Je noemt hielspoor zooltjes daarom ook wel hielbeschermers. Ze beschermen tenslotte je hielen. Daarnaast zorgen de hielspoor zooltjes ook voor een betere demping van de voet.

Er zijn heel veel verschillende soorten hielspoor zooltjes. Hieronder heb ik een aantal goede voorbeelden gezet:

hielspoor zooltjes

Hielspoor oefeningen

Er zijn veel verschillende hielspoor oefeningen die je kunt doen om hielpijn te verminderen. Het gaat hierbij vooral om rek oefeningen. Hieronder heb ik twee handige hielspoor oefeningen gezet:

Hielspoor oefening 1

Ga rechtop op een stoel zitten met je benen in 90 graden. Leg vervolgens je zere voet op je knie. Bijvoorbeeld: je linker voet op je rechter knie. Trek vervolgens tien seconden lang je tenen richting je voetrug. Tot je voelt dat er rek op de pees onder je voet komt te staan. Herhaal deze oefeningen vijf tot tien keer.

Hielspoor oefening 2

Ga staan en leg een balletje onder je voet. Het beste is als dit een tennisbal is. Of een bal ter grootte van een tennisbal. Rol het balletje vanaf je voetkussen, net voor je tenen, richting je hiel. Herhaal dit tien keer. Vervolgens kun je ook op het balletje drukken. Alsof je een fietspomp oppompt. Verdeel je voet dan in tweeën of drieën en druk per plek ook weer tien keer.

hielspoor oefeningen

Professionele hielspoor behandeling

Blijf je veel last houden van hielsporen? Dan kan een arts je verder helpen. Hij of zij kan namelijk de stand van je voeten beoordelen. Maar bijvoorbeeld ook corrigerende hielspoor zooltjes adviseren. Daarnaast kan een specialist hielspoor behandelen met injecties. Bij een hielspoor injectie worden corticosteroïden. Ze remmen de pees ontsteking, waardoor de hielpijn binnen twee weken af zal nemen.

Als hielspoor het gevolg is van verkalking, kan schockwave mogelijk helpen. Bij deze behandelmethode worden er elektromagnetische pulsen afgegeven op de hiel. Deze straling zorgt voor een vergruizing van de verkalking. En zo voor een vermindering van hielpijn. Een behandeling duurt ongeveer vijftien minuten en er zijn ongeveer vijf behandelingen nodig. Een nadeel aan schockwave is wel, dat het erg pijnlijk is.

Over de schrijver
Hi! Mijn naam is Luus, ik ben huidtherapeute en help jullie graag een wegwijs in de zin en onzin van huidverzorging en alles wat daarbij komt kijken!

Volg Sproet op Instagram!

sproetonline instagram